Garantie Drift cameras - HD Ghost, Ghost-S, Stealth 2...
2 Jaar of 1 jaar ?
Naar aanleiding van enkele vragen omtrent de garantieperiode van de Drift cameras is enige toelichting belangrijk.
Alles heeft te maken met waar en bij wie je de camera koopt.
De Europese regelgeving bepaalt dat producten zoals de Drift cameras een waarborg van 2 jaar dienen te hebben. Drift Innovation is gelocaliseert in Londen en verstrekt zijn garantie overeenkomstig de regionale regelgeving van de plaats waar je aankoopt. Zo is voor de BeNeLux een periode van 2 jaar van toepassing wanneer je aankoopt in het officiële retailernetwerk van Drift binnen de BeNeLux.
Wanneer je rechtstreeks aankoopt via de website van Drift HQ Londen is de garantie 1 jaar, overeenkomstig de regelgeving in de UK.
Zowel bij een aankoop via internet als in een fysieke winkel is waakzaamheid geboden.
Waar is de échte locatie van de (web-)shop ?
Wanneer je aankoopt via een webshop kan de naam van de webshop soms de indruk wekken dat deze in de BeNeLux gelegen is maar dat in praktijk niet is. Een domeinnaam zegt niet noodzakelijk iets over de werkelijke locatie van de webshop.
Een voorbeeld met een fictieve naam, maar recent wel concreet voorgekomen:
Thierry kocht in december 2013 een Ghost via "fictieve-camerashop.fr" Deze website is volledig Franstalig, zeer actueel en wekt de indruk dat deze in Frankrijk is gevestigd. In praktijk blijkt hij echter een vertaling van een gelijknamige shop "fictieve-camerashop.com" met zetel in Groot Brittanië. Daar is echter een garantieperiode van 1 jaar van toepassing. In januari 2015 blijkt de camera niet meer op te starten . Net buiten de garantie die men vanuit Groot Brittanië aangeeft. Pech.
Eind goed al goed voor Thierry: een interventie van een Belgische retailer kon het probleem oplossen en hij verkreeg een verlenging van de garantieperiode naar 2 jaar.
Aankoop in een fysieke winkel in de BeNeLux.
Bij een fysieke shop in de BeNeLux zou er normaal gezien geen probleem mogen opduiken. Toch is ook hier oplettendheid aangewezen.
De officiële website van Drift vermeld het volgende
"As the Manufacturer we also declare that products purchased from non-authorised retailers might not be covered by the offered warranty. A list with our current official retailers is kept public at https://driftinnovation.com/apps/store-locator/
Wanneer je dus je camera aankoopt bij een niet-officiële Drift-verkoper kan het zijn dat de garantie niet gedekt is. Er staat "kan zijn". Er is dus geen reden om overdreven achterdochtig te zijn.
Uit navraag blijkt dat een en ander te maken heeft met een marktverstorende parallel-import naar Europa. Men werkt eraan om dat kanaal droog te leggen. Verkopers die op de officiële lijst van Drift-verkooppunten genoteerd willen worden dienen de correcte aankoopkanalen te volgen.
Voor de eindconsument vraagt het tijdens de 'overgangsperiode' enige waakzaamheid.
Let wel: het is niet noodzakelijk zo dat wanneer je een verkoopspunt vind in je omgeving, welke niet op de "store locator" van Drift te vinden is dat deze geen officiële 2 jaar garantie kan aanbieden. De opname in de lijst is mogelijks in onderhandeling of de winkel kan het mogelijks zelf aanbieden.
Ons advies :
> Bekijk of vraag steeds na wat de verkoper aangeeft als garantieperiode. Bij webshops staat dat soms op een specifieke webpagina,
> Vraag de verkoper steeds de garantieperiode én het serienummer duidelijk te vermelden op de bestelbon en zeker op de aankoopfactuur,
Bij 2 jaar garantie mag je ook 2 jaar degelijk dienst-na-verkoop vragen.
Tenslotte, eventuele problemen met een camera worden in 95% van de gevallen reeds binnen de eerste maand(en) na aankoop vastgesteld. Maar wie na een jaar alsnog een probleem ondervind kan bij de officiële verkopers vast terecht voor het vinden van een oplossing.
Laat niet na, bij eventuele vragen contact met ons op te nemen.
Fijn als je dit bericht ook wil delen met geïnteresseerden uit je omgeving.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten